Allison Cook
©Andrei Lurkovski
Biographie
Die Sopranistin Allison Cook gilt als eine der führenden Interpretinnen des 20. Jahrhunderts und des zeitgenössischen Repertoires. Dank ihrer Fähigkeit, sowohl Sopran- als auch Mezzopartien zu singen, und ihrer unerschrockenen dramatischen Begabung hat sie Rollen wie die Marquise in Luca Francesconis »Quartett« am Teatro alla Scala in Mailand, bei den Wiener Festwochen und am Teatro Colón Buenos Aires sowie Lea in Benet Casablancas »L’enigma de Lea« am Gran Teatre del Liceu in Barcelona verkörpert.
Sie reüssierte auch mit ihren Interpretationen von Thomas Adès’ »Powder Her Face« an der Brooklyn Academy of Music in New York, am Theater La Monnaie in Brüssel und am Teatr Wielki in Warschau, Brunelda in Roman Haubenstock-Ramatis »Amerika« in Zürich und in der Titelrolle in »Émilie« von Kaija Saariaho.
Cook ist auch im Repertoire des 20. Jahrhunderts zu Hause. Zu ihren jüngsten Engagements gehören die Rückkehr zu zwei ihrer Paraderollen, Salome sowie Judith in »Bluebeard’s Castle« an der English National Opera, in Antwerpen, im La Monnaie und in Warschau, Venus in »Tannhäuser«, ihr Rollendebüt als Kundry in einem Konzert mit Pablo Heras-Casado, Miss Jessel in »The Turn of the Screw« im La Monnaie, im Teatro alla Scala und in Budapest, die fremde Fürstin in »Rusalka«, »Erwartung« in Bergen und Antwerpen und »Pierrot Lunaire« mit Kazushi Ono in Brüssel.
Biography
A true Soprano Falcon, Allison Cook is renowned as one of today’s leading interpreters of 20th century and contemporary repertoire. Her ability to sing both soprano and mezzo roles combined with her fearless dramatic ability, has seen her create roles such as the »Marquise« in Luca Francesconi’s »Quartett« at Teatro alla Scala in Milan, at Wiener Festwochen and Teatro Colón Buenos Aires and Lea in Benet Casablancas’s »L’enigma de Lea« at the Gran Teatre del Liceu in Barcelona.
She also impressed as Thomas Adès’s »Powder Her Face« at Brooklyn Academy of Music in New York, La Monnaie in Brussels and at Teatr Wielki in Warsaw, as Brunelda in Roman Haubenstock-Ramati’s »Amerika« in Zurich and in the title role in »Émilie« by Kaija Saariaho.
Cook is equally at home in 20th century repertoire. Recent engagements include a return to two of her signature roles of Salome and as Judith in »Bluebeard’s Castle« at the English National Opera, Antwerp, La Monnaie and Warsaw, Venus in »Tannhäuser«, her role debut as Kundry in concert with Pablo Heras-Casado, Miss Jessel in »The Turn of the Screw« at La Monnaie, Teatro alla Scala and in Budapest, the Foreign Princess in »Rusalka«, »Erwartung« in Bergen and Antwerp and »Pierrot Lunaire« with Kazushi Ono in Brussels.